Tuesday, April 1, 2014

TIPS MENJADI IBU BAPA GENIUS

1. Pukul anak dibahagian lutut dan ke bawah.
    Jangan menampar anak/mengetuk kepala anak dsb - anak-anak akan bertambah degil dan tidak               terkawal (ibu bapa juga perlu ada rasa hormat terhadap anak) . Samada secara sengaja atau tidak, ibu bapa mesti pastikan perkara ini tidak berlaku.

2. Pukul lah anak dengan rotan, bukan dengan tangan anda. Pukullah di bahagian tapak tangan
    kerana secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi yang merangsang ke bahagain otak.

3. Berikan Nama yang baik-baik untuk anak.
    Pastikan nama anak-anak syurga kita mempunyai maksud yang baik. Kerana panggilan/ucapan nama yang keluar dari mulut adalah doa.

4. Peluk anak setiap hari
    Ada kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang kerap dipeluk oleh ibu bapa mempunyai IQ yang lebih tinggi berbanding yang kurang mendapat pelukan ibu bapa. Lagipun pelukan ni boleh kurang kan stress tau. Tak percaya? boleh amalkan memeluk anak atau suami/isteri anda untuk merasai nya.


Ciuman salah satu cara tunjuk kasih sayang.

5. Pandang anak-anak dengan kasih sayang
    Beri pandangan kasih sayang kepada anak-anak, ini dapat meningkatkan keyakinan kepada             mereka terhadap persekitaran.

6. Berikan anak-anak pujian di atas kebaikan mereka
    Puji anak-anak sekiranya meraka melakukan sesuatu kebaikan. Pujian sudah memadai buat
    anak-anak sebagai ganjaran kepada mereka.



Hargai anak, reward mereka di hari jadi.


7. Sabar dengan karenah anak-anak.
    Sebagai ibu bapa kita jangan lah mengharapkan kebaikan yang berterusan sahaja dari anak-anak.                 Mereka hanya anak-anak semakin membesar dan perkembangan buatkan mereka sentiasa                           melakukan banyak perkara termasuk kesilapan.

8. Jangan mengeluh.
Di dalam mendidik anak, ibu bapa janganlah mengeluh, kerana anak-anak akan merasakan mereka adalah beban kepada kita.

9. Dengar cerita mereka
    Luangkan masa untuk mendengar cerita si kecil. Seeloknya semasa kita menjemput mereka pulang dari sekolah tanyalah "how was your day"..dengar segala cerita meraka dan berikan respon sekiranya mereka menghadapi masalah di sekolah.


Luangkan masa melakukan aktiviti bersama


10. Terimalah kenyataan yang kita bukanlah ibu bapa yang sempurna.
 Jangan sesekali membawa kekusutan di pejabat pulang ke rumah kerana ini akan meruntuhkan institusi kekeluargaan kelak.

Saat menerima cahayamata adalah saat yang paling manis buat semua ibu bapa. Si saat anak membesar jangan lah pula kemanisan itu menjadi semakin tawar dek kerana kerenah dan segala macam masalah yang anak-anak lakukan. Percayalah, kongsikan kemanisan itu bersama anak-anak, nescaya anak-anak akan memberi kemanisan yang berpanjangan untuk kita dunia dan akhirat. Jangan pula kita lupa memohon pada Allah agar diberikan panduan dan kesabaran di dalam memdidik anugerah berharga Allah. Mustahil Allah tidak akan membantu kita untuk mendidik anugerah yang dikurniakan itu. Kurniaan Allah bukan untuk disia-siakan.. betul tak? So berdoa mohon agar kita bersama menjadi ibu bapa yang genius.

No comments:

Post a Comment