Thursday, October 2, 2014

Tips dan cara yang betul bagi rawatan batuk untuk kanak-kanak

Semalam kami bawa Auni ke Klinik Wangsa nak buat treatment dengan Dr Nadir.. Jadi kami nak kongsikan apa yang kami dapat di sana.



Ini ilmu baru yang semua orang boleh cuba apply untuk anak2 atau family yang asma, lelah dan batuk berkahak untuk mengelakkan pneumonia.. Dr Nadir terangkan batuk ni sebenarnya natural proses untuk keluarkan kahak dari paru2 sebab kahak ni biasanya infected by bacteria dan kuman berbahaya.. Jadi bila kita makan ubat batuk dan batuk sembuh, kahak sebenarnya terkumpul di paru2. Lama kelamaan kahak akan terkumpul dan membeku di paru-paru menyebabkan saluran pernafasan tersumbat dan membawa kepada penyakit seperti asma, lelah, bronchitis, pneumonia n so on. Kalau ibu mengandung dan mengusu makan ubat batuk, effect akan kena pada baby..



Rawatan pertama yang dilakukan ialah nebulizer/steam. Masa Auni dapat 1st nebulizer ni mmg dia menangis terbatuk-batuk sampai muntah dan keluar kahak berbuih-buih. Kalau di rumah boleh panaskan air dalam rice cooker dan pegang baby macam dalam pic ni bagi dia kene wap tu, pastikan tak terlalu panas (cuba dengan muka sendiri). Buat dalam 10-15 minit. 



Kedua, tepuk percussion belakang dan depan baby dengan kedupkan tangan sedikit (boleh tengok contoh di youtube). Jangan tepuk di tulang hanya kiri dan kanan paru-paru. Boleh juga buat masa tengah steam tadi. Tepuk ni penting bagi longgarkan kahak pada paru-paru dan kahak akan pergi ke tekak. Kalau dewasa boleh suruh mereka batuk supaya kahak pergi ke tekak.

Ketiga, doc akan sedut kahak guna tiub lembut.. Bukan jolok sampai dalam cuma letak kat tekak bagi baby muntahkan kahak dan sedut. Kalau kt rumah kne jolok sikit cuba bagi baby muntah, buat dengan perlahan tapi kalau tak yakin jangan buat. Bagi muntah sekali jer pon ok.. Lepas tu bagi susu supaya kahak tu akan ditelan dan keluar bersama najis.

Alhamdulillah, Auni yang dah demam 6 hari viral fever suhu badan tiap malam 38-39c malam tadi tidur lena.. Lepas ni xnak makan ubat batuk dah. Doctor pun pesan supaya jangan makan ubat batuk lagi. Siapa-siapa nak ke sana boleh refer gambar di bawah. Kalau waze Klinik Wangsa pon boleh jumpa. Moga bermanfaat untuk semua.


Anda mahu tips untuk ada lebih masa untuk didik anak-anak? Saya dah cuba.. Kini lebih teratur, anak-anak pun happy;).. Klik sahaja link ini!!

1 comment:

  1. please can I post you a meddical dossier for my little girl just for a medical point view

    ReplyDelete